Oogstrelend

Oogstrelend – De basisschool

Tijdens het opruimen kom je wel eens dingen tegen. Zo ook je rapport van de basisschool. Nieuwsgierig blader ik er door heen en kom al gauw erg interessante opmerkingen tegen. Na het lezen van drie erg leuke en herkenbare opmerkingen wilde ik zien hoe mij ontwikkeling was van groep 1 tot groep 8.

De dingen die ik tegen kom verbazen mij!
In groep 1 staat al dat ik creatief ben, dat ik graag alleen werk (ze denken dat dat komt omdat ik cognitief verder ben dan mijn klasgenoten) en dat ik weinig zeg in het kringgesprek, dat ik liever afwacht en dat ik contact zoek met rustige kinderen. Bij de algemene ontwikkeling  ken ik alle kleuren, vormen en de basisbegrippen, alles vloeiend. Ook staat er dat ik graag teken.

In groep 2 houd ik graag toezicht, zoek ik zelf naar oplossingen, ben ik behulpzaam en toon ik initiatief. Ik kan goed zingen, kan al wat lezen en ken alle materialen.

In groep 3 herhalen ze dat ik wat afwachtend ben, maar daarna spontaan, ik doe nog steeds mn best, maar moet af en toe gestimuleerd worden. Ik zing nog steeds goed en begin wat meer te vertellen. Ik schrijf wel iets te snel en heel erg klein.

In groep 4 ben ik: behulpzaam, spontaan, leergierig en oplossingzoekend. Ik ben creatief en verzorg mijn producten zeer goed. Mijn leesniveau stijgt van AVI 3 naar AVI 9 (!!) en heb voor al mn taal- en rekenlessen een 9 of zelfs 9,5.

Groep 5 begint weer hetzelfde. Aan zingen doen we niet meer, volgens mij 😛 Mijn taal- en rekenlessen zakken iets naar beneden: een 8,5.
Groep 6 en 7 precies zo. Rekenen blijft op 8,5 en mijn taal gaat weer omhoog naar een 9.

In groep 7 verhuisde ik naar Brabant. Van een protestante school ging ik naar een katholieke. (De buitenkant van het rapport ziet er meteen armzaliger uit :S)
Op deze school hadden ze een AVI 9+ dus zat ik op dat niveau. Verder hebben ze weinig subgroepen en is alles goed op een enkele ruim voldoende na (biologie, muziek en gymnastiek).

In groep 8 behaal ik weer dezelfde goedjes (en ruim voldoende’tjes).
Toch sturen zij me naar vmbo-t (lage cito-toets score). Na lang aandringen en veel zeuren, mocht ik dan toch havo-steun doen. Waarna ik in de eerste week gevraagd werd om gymnasium te doen..

Wat ik zo leuk vond hieraan is dat ze in groep 1 al door hadden hoe ik in elkaar steek. Ben niets veranderd. Nog steeds kijk ik de kat uit de boom, ben ik later spontaan, doe ik liever iets alleen, ben ik creatief, houd ik van tekenen. Ik word bestempeld als behulpzaam, zoek zelf de nodige oplossingen en vraag pas hulp wanneer dat echt nodig is.
Ik word nogal snel emotioneel als ik of iemand anders op deze manier over mij/mezelf praat. Dus ook nu rolden de tranen over mijn wangen.

Ik vind dit mooi. Ik wil ook een leraar worden die zulke dingen inziet van haar leerlingen.

 

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.